سه نکته با کاشی کاری
با توجه به سازههای دوران تیموری و نمونههای مشابه آن در ایران میتوان بنای آن را به دوران تیموری نسبت داد که بعدها به کاشیکاری هفت رنگ مزین شدهاست و با توجّه به نوع رنگ کاشیکاری داخلی آن به اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی برمیگردد؛ و کاشی کاریهای بیرونی نیز مربوط به دوره پهلوی دوم است. امروزه این صنعت که تا چندی پیش از مشاغل عده کثیری از مردم میبد بوده است تقریباً به فراموشی سپرده شده و افراد انگشت شماری را میتوان پیدا کرد که به این حرفه مشغول باشند. رضا احمدی بجنوردی، محقق تاریخ جاجرم، در مقالهای ضمن تلاش برای اثبات تعلق این مقبره به علی بن مهزیار اهوازی، علت پیش آمدن این تردید را چنین بیان داشته است: «تشابه اسمی بین علی بن مهزیار و علی بن ابراهیم بن مهزیار و نیز ذکر برخی از احادیث با کلمهٔ قال ابن مهزیار باعث به اشتباه افتادن بعضی از علمای رجال شده و هر دو نفر را یکی دانستهاند. روایتی نیز از مرگ ابن سینا در زندگی نامهٔ او به قلم ابوعبید جوزجانی شاگرد و همراه ابن سینا موجود است که علت مرگ ابن سینا را زیاده روی در شهوات میداند.
از آنجا که شانههای ترکی، وزن و سنگینی شانههای فارسی را ندارد بنابراین با کوبیدن مداوم، فشردگی لازم را روی چله تأمین میکنند. بالای پیش آمدگی آجری در، قاب کوچکی از کاشی لاجوردی رنگ دیده میشود که روی آن به خط نستعلیق نوشته شده: ((اللهم صل علی محمد و آل محمد)). بنای تاریخی آرامگاه سعید بن سلام مغربی در منطقهٔ ده شیخ در حومهٔ شهر نیشابور واقع شده و گمان بر این است که نام این منطقه −که سابقاً یک روستا در این محل واقع بودهاست− از شهرت سعید بن سلام مغربی برگرفته شدهاست. در حال حاضر این مکان زیارتگاه و محل برگزاری مجالس دراویش سلسله نعمتاللهی سلطان علیشاهی گنابادی (مجالس صبح جمعه) در شهر نیشابور است. این طریقت از زمان شاه نعمتالله ولی به نام سلسله نعمتاللهی نامیده میشود. ٬کلیات اشعار شاه نعمتالله ولی، به سعی دکتر نوربخش، جواد، چاپ یازدهم، ۱۳۸۵ انتشارات یلداقلم، شماره ثبت کتابخانه ملی، ۲۵۶۳۸-۸۵م، شابک: ۷-۴۹-۵۷۴۵-۹۶۴. شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، تذکرةالاولیاء تصحیح و تحشیه رینولد آلن نیکلسون-انتشارات اساطیر، چاپ دوم ۱۳۸۳ ص۸۱۱. وی در برخی منابع عرفانی با نام شیخ ابوعمران مغربی معرفی شدهاست. برخی منابع تاریخی قدمت این باغ را به دوران سلطنت آلبویه میرسانند.
تکرار واحدهای مربع یا مستطیل از الگوهای شناخته شده میتواند به عنوان قالب کپی شود و کتابهای الگوی تاریخی برای این منظور در نظر گرفته شدهاند(؟). ↑ «میبد به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شد». از هنرها و صنایع دستی خاص منطقه میبد میتوان به نوعی زیلو که از نظر طرح و شکل، خاص منطقه است نام برد. از سنتهای حسنه مردم وقف و سفارش بافت زیلو برای اماکن مقدس، همچون مساجد و بقاع متبرکه بوده است که در موزه واقع در مجموعه رباط شاه عباسی تعدادی از این بافتهها در معرض نمایش عمومی قرار داده شده است. این خانه در سال ۱۳۷۳ به موزه مردمشناسی کویر نائین تبدیل گشت و اداره میراث فرهنگی نائین در این خانه مستقر است. با این وجود، دژ به سرنوشت او تبدیل شد. بین سالهای ۴۶۵-۴۶۰ قبل از میلاد شهر شوش را فتح کرد و آن را مانند دیگر فتوحات آشوریها با خاک یکسان کرد. بقایای ساختمانهای عظیمی را در تپههای شوش کشف کردند که نشان از اهمیت این تپهها در منطقه میدهد.
از طرحهای معروف سفالهای میبدی که هماکنون هم رواج دارد میتوان از خورشید خانم، ماهی، مرغی، شطرنجی شویدی و… امامزاده سید اسحاق بقعهای است که مردم آن را قدمگاه چهارده معصوم هم میخوانند. هر که صحبت توانگران بر صحبت درویشان برگزیند، خداوند وی را به مرگ دل مبتلا کند. وی وابسته به مکتب جنید بغدادی بود و در زندگی خود با عناوین شیخ حرم و طاووس حرم خوانده میشد. عمل پیوستن به چند راه انجام میگرفت، یکی قفل و جفت بود، که قسمتی از یک تختهسنگ را برجسته ساخته و به همان نسبت یک گودی در تخته سنگ دیگر میکندند و دو سنگ را به هم میچسباندند، اما راهی که بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت این بود که در دو سنگ مجاور دو گودی همانند و مرتبط میکندند و آنها را با میله آهنی به هم بسته و روی آن سرب مذاب ریخته و صیقل میدادند، این بستها به صورت دم چلچلهای، استوانه، قلمی و سرتبری ساخته میشدند. اولین سکه هم به نام قاآن(۶۳۰-۶۷۰ ه. از جمله این زیلوها میتوان به یکی از نمونههای زیبایی که متعلق به مسجد جامع میبد است اشاره کرد.
اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کدام کاشی بهتر است لطفا از سایت ما دیدن کنید.